انواع اهرم چیست؟ - تاریخچه، کاربرد و مزیت کاربرد آن ها | جهان شیمی فیزیک

اهرم چیست؟

اهرم، یک ماشین بسیار ساده هست که از یک میله و تکیه گاه تشکیل شده؛ علی رغم سادگی زیاد اهرم ها، ما میتونیم اونارو تقریبا تو هر جایی از زندگی احساس کنیم، انبردست، دیلم، میخ کش، دم باریک، جارو دستی، انبر ذغال، اکثر قطعات ماشین و دوچرخه و ... همگی اهرم هستند.

اهرم ها سه نوع اند: نوع اول، دوم و سوم که در ادامه به هر کدوم میپردازیم.

اهرم نوع اول

تکیه گاه در وسط قرار دارد حالا همین عبارت، ما رو به سه حالت دیگه میرسونه:

حالت اول

تکیه گاه کاملا در وسط قرار دارد.

  • مزیت مکانیکی: 1
  • مثال: الاکلنگ

حالت دوم

تکیه گاه به نیروی مقاوم نزدیک تر است.

  • مزیت مکانیکی: بیشتر از 1
  • مثال: دیلم، انبردست، دم باریک، سیم چین، ناخن گیر و ...

حالت سوم

تکیه گاه به نیروی محرک نزدیک تر است.

  • مزیت مکانیکی: کمتر از 1
  • مثال: قیچی

اهرم نوع دوم

در این حالت تکیه گاه در یک طرف، نیروی محرک در طرف دیگه و نیروی مقاوم هم بین دو طرف واقع شده.

  • مزیت مکانیکی: بیشتر از 1
  • مثال: فندق شکن، فرغون، درباز کن و ...

اهرم نوع سوم

مثل نوع دومه، با این تفاوت که نیروی محرک بین نیروی مقاوم و تکیه گاه واقع شده، بر خلاف نوع دوم.

  • مزیت مکانیکی: کمتر از 1
  • مثال: جارو دستی (جاروی فراشی)، انبر ذغال

مزیت مکانیکی چیست؟ فرمول مزیت مکانیکی

مزیت مکانیکی نشان میدهد که ماشین، نیروی وارد بر آن را چند برابر کرده. یعنی وقتی که شما به یک ماشین با مزیت مکانیکی 5، 100 نیوتون نیرو وارد بکنید، ماشین 500 نیوتون خروجی میده.

فرمول مزیت مکانیکی در اهرم عبارت است از نسبت طول بازوی محرک به بازوی مقاوم.

منظور از بازوی مقاوم یا محرک، فاصله تکیه گاه تا نقطه اثر نیروی محرک یا مقاوم است.